Doskonałym sposobem na podniesienie pozycji wyszukiwania strony internetowej w wyszukiwarce Google są kampanie reklamowe AdWords. Linki sponsorowane umożliwiają bardzo szybkie wypozycjonowanie strony WWW bez konieczności spełnienia warunków wymaganych do organicznego wyszukiwania. Wymaga jednak wpłacenia odpowiedniej ilości środków pieniężnych bezpośrednio do Google, która stanowi budżet kampanii. Google nie pobiera opłat za samo wyświetlanie adresu strony, lecz za kliknięcie w niego przez użytkownika.

System linków sponsorowanych wyświetla wyniki wyszukiwania na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest wyświetlanie na stronie głównej nad bądź pod wynikami organicznymi (maksymalnie trzy wyniki) lub z ich prawej strony (maksymalnie osiem wyników). Pozycja ich wyświetlenia zależna jest od kwoty, która zostanie ustalona za kliknięcie w link oraz jakości kampanii reklamowej. Jakość kampanii zaś uwarunkowana jest wieloma czynnikami i umożliwia ona obniżenie ceny kliknięcia.

Kampanię taką można skonfigurować wedle ścisłych wymagań i preferencji właściciela strony internetowej. Istnieje możliwość ustalenia maksymalnego dziennego budżetu, lokalizacji gdzie ma się wyświetlać reklama bądź czasu z dokładnością co do 15 minut. Możliwe jest włączenie zabezpieczenia, które zalicza tylko jedno kliknięcie w przypadku gdy ten sam użytkownik kliknie wiele razy. Wynik wyszukiwania może kierować zarówno do strony głównej, jak i do konkretnej z podstron.

wyniki wyszukiwania
Charakterystyka linku sponsorowanego / Źródło: Opracowanie SEOmotive

Link sponsorowany zawsze składa się z trzech elementów, takich jak:

  • Nagłówek - maksymalnie 25 znaków,
  • Adres strony WWW - maksymalnie 35 znaków (adres widoczny w reklamie może różnić się od adresu docelowego),
  • Opis - może składać się z dwóch linijek - maksymalnie 35 znaków każda.

Dodatkowe linki sponsorowane tak zwane ad sitelinks są umieszczane przez Google tylko do kampanii o najwyższej jakości oraz gdy strona jest wyraźnym liderem na dane zapytanie. Nie ma możliwości włączenia ich samodzielnie.

AdWords oprócz wyświetlania się na stronie głównej wyszukiwarki, może wyświetlać linki w sieci wyszukiwania bądź w sieci reklamowej Google. Możliwe jest to za pomocą programu Google AdSense. W Polsce sieć wyszukiwania obejmuje największe po Google wyszukiwarki np. onet.pl, wp.pl, gazeta.pl czy interia.pl. Sieć reklamowa podłączona jest do tysięcy witryn, które umożliwiają wyświetlanie reklam i korzystają z systemu AdWords. Wyświetlane reklamy mogą być również prezentowane w postaci grafik stycznych, animowanych oraz reklam wideo.

Jakość kampanii jest bardzo ważnym elementem zarówno dla reklamodawcy jak i Google. AdWords o wysokiej jakości trafnie odpowiada na zapytania użytkowników i reklamuje dokładnie to co właściciel chce zareklamować. Jeżeli reklama nie będzie odpowiadać prawidłowo na zapytania, nie będzie się wyświetlać. Reklamujący nie zyska klienta ponieważ nie przejdzie na jego stronę, Google zaś nie zarabia na nieklikanych wynikach wyszukiwania.

Trzy elementy, które wpływają bezpośrednio na jakość kampanii to dobór słów kluczowych, treści i strony docelowej. Zadaniem fraz kluczowych jest pomoc użytkownikowi w odnalezieniu dokładnie tego czego potrzebuje. Treść reklamowa musi odpowiadać zawartości strony docelowej i w skrócie ją opisywać. Stronę docelową natomiast należy wybrać taką, która w prosty i przejrzysty sposób pokazuje odpowiedź na sformułowane zapytanie przez internautę. Im trafniej reklama AdWords określa potrzeby klientów, tym Google pokarze ją wyżej w wynikach wyszukiwania.

Pozycję wyświetlania reklamy można określić równaniem: wzór

MaxCPC (ang. maximum cost per click) jest to maksymalna stawka jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za jedno kliknięcie. Stawki mają charakter aukcyjny, to znaczy, że im więcej firm reklamuje się na dane słowo kluczowe tym koszt za kliknięcie jest wyższy. Nie przekroczy on jednak ustalonej wcześniej stawki maksymalnej.

QS (ang. quality score) jest to wskaźnik jakości słowa kluczowego użytego do wyświetlenia reklamy. Wysoki wskaźnik jest zależny od czynników takich jak (Mariusz Gąsiewski, Przemysław Modrzewski, Mała firma w sieci. Narzędzia Google dla początkujących, Poltext, Warszawa 2012, str. 47-59):

1. Klikalność reklamy (CTR) - stosunek liczby kliknięć [K] do liczby wyświetleń [W] wzór 2
2. Dopasowanie tekstu reklamowego do słowa kluczowego - tekst wyświetlany w reklamie musi być dopasowany do zapytania użytkownika. Najlepiej jak zawiera słowo kluczowe

3. Dopasowanie strony docelowej do wpisywanego słowa kluczowego - strona, na którą przenoszony jest internauta po kliknięciu powinna odpowiadać słowu kluczowemu. Jeżeli treść taka nie znajduje się na stronie głównej, reklamę należy skierować na odpowiednią podstronę.

Nie wiesz jak to zrobić?

Powierz to zadanie profesjonalistom. Więcej na www.seomotive.pl - Polecana Agencja dla każdego.